Oliver Dengsø + Support: Gurli Octavia
Oliver Dengsø er en aarhusiansk singer/songwriter, hvis musik emmer af melankoli, forslået romantik og hudløs ærlighed. Teksterne kredser om det nedslidte, det drømmende og det flimrende fjerne, omrammet af særegen indie-folk med en elektronisk ambiens.
Centralt i musikken står Olivers stemme der med sin rustne klang tager lytteren på en rejse gennem forliste forhold og ironiske skæbnesfortællinger. Vokalen ledsages af et ligefremt og ærligt arrangement bestående af western guitar, skramlede gamle Juno keyboards, samt knitrende elektroniske flader. Tilsammen væves disse elementer til en lydflade der vel bedst kan beskrives som lyden af en singer songwriter fra slut 60’ernes storhedstid nedsunket i Twin Peaks’ drømmelignende og fremmedartede landskab.
Oliver Dengsø færdiggjorde i 2016 sit nyeste værk; EP’en ‘Pointless Fun’ som blev indspillet og produceret i samarbejde med Mørkværk studiet. EP’en taler til både det dystre og det drømmende, og fører sin lytter gennem historier om en drukaftens fremmedgørende distancer i ‘Like a silhuette’, til den triste erkendelse om romantikkens endelighed i ‘She don’t waste time’:
“And I wonder if you forgive me / if you say ‘yes’, I’d say you’re lying to yourself”.
Gurli Octavia:
Århusianske Gurli Octavia er det nyeste skud på stammen på den nordiske New Folk-scene, der længe har blomstret med stærke navnet som bl.a. Agnes Obel og Júníus Meyvandt. Med den akustiske guitar i front åbner Gurli Octavia op for et eftertænksomt, eventyrligt og til tider brutalt, tekstunivers, der leveres med en vibrerende vokal, der ubesværet og melodisk bevæger sig imellem skrøbelighed og løssluppen inderlighed.
Hun udgav sin debut-EP Philophobia den 12. maj 2017 og har med singlerne Winter Arrived og You Lay Low allerede opnået over 200.000 streams på Spotify, samt rotation på P6 Beat.
“With a voice that is like clear like British spring water, with arrangements that are inventive and rich, she shows that the best folk remains timeless. (….) it has been a long time since it was done so well. Philophobia is the kind of EP that is more than a debut. It is a business card that says: “Keep an eye on me, I’m not done yet”. From now on we will intently keep an eye on Copenhagen, to not miss her next move.” (Enola Magazine)
“Octavias stemme er imponerende, smuk, ren og længselsfuld og til tider med nogle bratte spring op ad tonestigen. Jeg kommer til at tænke på sangerinder som Cat Power og Alison Krauss, og det er absolut en kompliment. Herefter kommer yderligere fire musikere på scenen, på elektrisk lead-guitar, bas, keyboard og et lille trommesæt med gulvtam, bækken og koklokke, og de giver smukke nuancer til Octavias gedigne, eftertænksomme sange. (…) Vi har bestemt ikke hørt det sidste til Gurli Octavia … ” (GAFFA DK)
]]>